Pilotenopleidingen bij FSC Schiphol, Nederland

17 november 2010


Piloten moeten ook onder uitzonderlijke omstandigheden routinematig de juiste beslissingen kunnen nemen. Dit vergt een training die in echte vliegtuigen niet is uit te voeren. Daarom doen piloten deze routine op in een vliegsimulator. Dit zijn complete, beweegbare cockpits waarmee zeer realistisch de omstandigheden tijdens een vlucht zijn na te bootsen. Ook sterke zijwind tijdens een landing, hevig onweer of een uitgevallen motor zijn te simuleren. Grote luchtvaartmaatschappijen hebben eigen vluchtsimulatoren voor de training van hun piloten. Voor kleinere maatschappijen biedt de Flight Simulation Company op Schiphol-Oost de benodigde faciliteiten.

 

Laser detectie

De brandsignalering moest volledig worden vernieuwd. Het oude systeem was niet op te waarderen voor de nieuwe toepassing van het gebouw. Bovendien was het de eis van de brandweer en de wens van FSC om een eigen brandmeldpaneel te hebben en niet gebruik te maken van één paneel voor het hele gebouw. Daardoor viel de keuze op de modulaire NF3000SMC adresseerbare sprinklermeldcentrale van NOTIFIER by Honeywell. Dit veelzijdige paneel leent zich uitstekend om sprinklermeldingen weer te geven. Daarnaast doet datzelfde paneel ook dienst als brandmeldpaneel waarop de automatische rookmelders, de handmelders en de ontruimingsinstallatie zijn aangesloten.

Een moeilijkheid is dat in de ICT-ruimten van het gebouw nogal wat warmte moet worden afgevoerd. Dit veroorzaakt een flinke luchtcirculatie die nadelig werkt op de betrouwbaarheid van standaard rookmelders. Daarom zijn in deze ruimten zogenoemde VIEW-melders (Very Intelligent Early Warning) van NOTIFIER toegepast. Dit zijn speciale hooggevoelige lasermelders gecombineerd met geavanceerde AWACS algoritmes. De lasermelders werken net als een aspiratiesysteem met een laserstraal en een uiterst gevoelig optisch element dat de kleinste rookdeeltjes kan detecteren en dat via een geavanceerd algoritme in staat is onschuldige deeltjes van gevaarlijke deeltjes te onderscheiden. De lasermelders, die binnen een lus ook elkaar informeren, zijn tot vijftig maal gevoeliger dan conventionele optische melders.

 

Economische aspecten

Bij de keuze van de beveiligingsinstallatie is gekeken naar de best mogelijke beveiliging, rekening houdend met economische en praktische aspecten.